Thursday 22 November 2018

Resepi Kek Cempedak

Assalamualaikum.

Dah fikir nak buat apa untuk minum petang hujung minggu ni?

Cuti sekolah pun dah nak bermula. Mesti mak-mak pening kan. Waktu cuti sekolah ni sama ada anak-anak duduk dirumah, dihantar ke kampung atau pun tetap juga dihantar kerumah pengasuh.

Kepada mak-mak yang anaknya duduk dirumah, boleh sahaja anak-anak ini dilatih untuk melakukan kerja-kerja rumah yang mudah. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Alhamdulillah, anak-anak Kak Zana yang kecil pun dah 10 tahun dan 9 tahun umurnya. Mereka dah dilatih untuk buat kerja rumah seperti menyapu, mop lantai, lipat kain dan semestinya pinggan makan kena basuh sendiri. Kalau tak basuh, siaplah!

Boleh juga sambil-sambil tu bila ada masa terluang mak-mak ajar anak memasak. Ajar yang asas dahulu seperti masak nasi dan goreng telur.

Bila anak-anak dah rajin tolong mak buat kerja rumah, mak pun kena pandai-pandailah. Bagi mereka 'reward'. Pujian pun kena bagi jugak. Ini berdasarkan pengalaman Kak Zana lah. Bila dipuji semakin rajin mereka buat kerja. 

'Reward' pulak boleh dalam bentuk wang tunai. Jadikan wang tersebut sebagai tabungan mereka. Pasti mereka suka.

Kemudian mak-mak masak yang sedap-sedap. Akan terdengarlah pujian dari mereka "mama masak sedaplah". Begitulah kaedahnya.

Kak Zana ada satu resepi kek yang sedap nak kongsi dengan kalian semua.

Kek Cempedak. Macam pelik je kan.

Kek Cempedak ini tercipta bila terlalu banyak buah cempedak dipasaran. Bila tiba musim cempedak, pemilik dusun pening kepala sebab terlalu banyak buah cempedak. Nak jual pun tak laku. Dari cerita yang Kak Zana dengar seorang anak pekebun cempedak yang cipta resepi kek cempedak ini.

Ssungguh. Tak sia-sia idea menghasilkan kek cempedak ni. Memang sedap sangat. Dapat pulak buah cempedak yang isinya berwarna oren dan tebal. Rasanya pulak manis memukau.




Resepi ni Kak Zana kongsi dari rakan di FB ye. Tapi memang serius sedap.

Bahan-bahan:

250g mentega
200g gula caster
250g tepung naik sendiri (kalau guna tepung gandum + 1 sudu kecil baking powder - diiayak)
4 bij telur
200g isi cempedak

Sedikit cempedak untuk hiasan
Sedikit snow power (gula icing pun boleh)



Cara-caranya:
Pukul mentega dengan gula hingga gebu. Masukkan telur satu persatu. Diputar laju. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Gaul rata menggunakan spatula. Akhir sekali masukkan cempedak yang telah dicincang kasar.

Gunakan loyang saiz 8"x8" atau kecil sedikit pun boleh. Lenserkan loyang dengan mentega atau minyak. Alaskan dengan kertas minyak. Baru masukkan adunan kek.

Bakar mengikut kesesuaian oven masing-masing ye.

Selamat Mencuba

Dah terbayang-bayang cempedak goreng pulak. Bilalah musim cempedak nak datang lagi ni?