Tuesday 20 November 2018

Dulu lain, sekarang lain


Peredaran masa yang pantas dan perubahan zaman yang berlaku ditambah pula dengan perkembangan teknoloogi yang amat pesat telah menyebabkan banyak norma-norma hidup juga berubah. Baik dari segi sosio-ekonomi, politik dan budaya kehidupan harian juga ikut sama berubah. Apa yang amat ketara sekarang ini adalah timbulnya sikap dan sifat kebendaan serta menunjuk-nunjuk dikalangan masyarakat.

Pada waktu dulu majlis konvokesyen ataupun graduasi diadakan hanya di kolej-kolej ataupun universiti sebagai tanda berakhirnya tempoh pembelajaran pelajar di universiti mahupun kolej. Ianya juga sebagai tanda untuk meraikan kejayaan pelajar menggenggam segulung diploma ataupun ijazah.

Satu isu yang boleh dibahaskan adalah yang berkaitan dengan Majlis Graduasi yang dianjurkan oleh pihak sekolah bagi meraikan kejayaan atau sebagai tanda tamat belajar seseorang pelajar itu di sekolah menengah mahupun sekolah rendah.

Persoalannya sekarang, kenapa perlu diadakan majlis graduasi tersebut di hotel dan bukannya di sekolah masing-masing? Umum lebih maklum bagi mengadakan majlis graduasi di hotel-hotel ianya menuntut perbelanjaan yang tinggi. Namun, tidak dinafikan bahawa suasana sambutan yang dianjurkan di hotel adalah sangat meriah.

Baru-baru seorang kenalan meluahkan kegusarannya terhadap isu ini memandangkan kos untuk mengadakan majlis graduasi ditempat-tempat ekslusif ini terpaksa ditanggung oleh ibu-bapa pelajar-pelajar yang terbabit. Majlis Graduasi untuk Tahun 6 yang diadakan dihotel memerlukan setiap ibu-bapa menyumbangkan sebanyak RM100. Satu jumlah yang bukan sedikit.

Persoalannya sekarang, adakah semua ibu-bapa bagi pelajar yang terlibat ini mampu dari segi kewangannya?

Tepuk dada tanya selera.

Begitulah juga keadaaanya dengan majlis sambutan hari kanak-kanak yang diadakan di sekolah. Pihak sekolah menetapkan satu tema berpakaian untuk murid-murid. Tema berpakaian ini pula menuntut kos perbelanjaan yang agak tinggi dan ada juga yang agak menyusahkan kerana kesukaran untuk mendapat kostum mengikut tema yang ditetapkan.

Benar. Berpakaian mengikut tema ini tidak wajib seperti yang dimaklumkan oleh guru-guru. Tetapi adakah pihak sekolah dan PIBG maklum akan perasaan anak-anak murid yang tidak berkemampuan ini bila melihat murid lain berpakaian mengikut tema. Adakah mereka (pihak sekolah serta PIBG) faham akan keluh kesah ibu-bapa apabila tidak dapat memenuhi permintaan anak-anak.

Ada anak-anak yang memahami situsi kewangan ibu-bapa. Satu berita baik buat ibu-bapa. Bagaimana pula keadaannya jika ada yang tidak memahami situasi ibu-bapa mereka. Luluh perasaan ibu-bapa begitu juga kecewanya perasaan anak-anak ini.

Waktu dulu Hari Kanak-kanak ini disambut secara sederhana di sekolah. Pakaian bebas tanpa tema yang memeningkan kepala. Begitu juga dengan makanan. Semua secara sederhana. 

Sudah-sudahlah ye. Kakak comel 'stress' dah ni. Menulis yang serius begini bukan kepakaran kakak comel. Tapi kakak comel cuba.

Eh. Tiba-tiba pulak jadi kakak comel.

Tiba-tiba teringat pulak zaman muda dulu. Majlis tunang, majlis kahwin segalanya serba sederhana.
Zaman sekarang serba-serbi berubah, ada sesi fotografi pra-perkahwinan, ada 'bachelorette party' dan segala macam budaya yang dicedok dari barat. Sekarang majlis bertunang pun dah macam majlis kahwin. Betul tak?

Aghhh. Kita semakin diasak denggan perubahan zaman dan budaya yang membinasakan.

Oh. Inikah bangsa kita?

Ok sampai disini saja ya. Lepas ni kakak comel nak dengar lagu nyanyian allahyarham Tan Sri SM Salim

"Dulu lain, sekarang lain
Dahulu bujang, sekarang dah kahwin"