Thursday 22 November 2018

'A' saja pun. Itu pun nak kecoh

Sana sini orang bercerita tentang Hari Anugerah Kecemerlangan. Ia adalah hari untuk meraikan kejayaan pelajar-pelajar dalam akademik dan ko-kurikulum sama ada di sekolah rendah mahupun sekolah menengah.

Entri sebelum ini Kak Zana ada bangkitkan isu tentang majlis Anugerah Kecemerlangan yang diadakan di hotel dan implikasinya kepada insan yang tidak berkemampuan.

Hari ini kita nak sembang tentang 'A' ataupun nombor 1 dalam slip peperiksaan pulak. Ia berkait rapat dengan Majlis Anugerah Kecemerlangan.

Perkara ini dah menjadi isu dari tahun lepas lagi. Setiap kali habis habis penggal persekolahan, pasti ada Majlis Anugerah Kecemerlangan diadakan oleh pihak sekolah. Ada yang kata ia tidak patut diadakan untuk menjaga hati dan perasaan pelajar yang tidak berapa cemerlang. Ada pulak yang menempelak 'kalau nak naik atas pentas tu untuk terima anugerah kenalah belajarlah sungguh-sungguh', tak perlulah nak cemburu dengan pelajar yang cemerlang ni'.

Kesitu pulakkan.

Sebenarnya tiada yang betul, tiada yang salah. Kita salahkan medsos saja sudahlah. Sebab dulu zaman Kak Zana tanpa medsos ini, elok saja kita semua kan. Dapat A berderet ke, dapat no 1 ke, dapat nombor yang paling corot sekali pun tak jadi masalah. Paling-paling kena sebat dengan rotan saja dirumah.

Tiada siapa kisah pun. Dapat A kecoh sikitlah. Dapat C atau D kita duduk diam-diam. Apa nak ada. Tetap dapat makan jugak kan. Kecualilah ada mak yang kejam cakap begini "kalau kamu tak dapat semua A esok, siap kamu. Mak tak bagi kamu makan sebulan".

Amboi garangnya mak ni!

Mak siapalah tu ye?

Kena sentiasa fikir yang positif. Nak naik pentas boleh saja. Jom kita buat persembahan atas pentas. Nyanyi satu lagu sambil main seruling.

Tu zaman dulu lah. Main seruling jer mampu.

Pagi tadi terbaca coretan di FB tentang Majlis Anugerah Kecemerlangan ni. Ada yang sampai perli memerli di laman FB. Sampai boleh jadi gaduh.

Entah apalah yang nak dikisahkan. Pasal ''A jer pun. Pasal nombor satu jer 1. Boleh sampai bertikam-tikam lidah.

Inilah Medsos.

Pendapat peribadi Kak Zana senang saja.  Kita ubah sistem. Buat sistem macam di universiti. Sistem 'pointer'. Senang kan. Tiada siapa pegang 'title' no 1, 2 atau 3. Tiada siapa peduli tentang A, B atau C.

Kalau dapat 4flat. Ayuh. Kita lompat ke bintang. Kalau dapat 'D' itu tandanya kena ulang peperiksaan. (Macam pernah jer dapat D tu kan)

Di sesetengah sekolah dah pun sebenarnya kiraan yangg sebegitu menggunakan 'pointer'. Tapi tetap juga A yang dikira penghujungnya.

Teman-teman sekalian, anak-anak yang bijak ni adalah rezeki dari Allah. Ada ibu-bapa yang memang cerdik pandai, tapi belum tentu anaknya pandai. Sebaliknya ada ibu bapa yang tidak belajar sampai ke universiti pun waima tamat sekolah menengah. Tapi keputusan peperiksaan anak, Masya' Allah. Berterabur A istilahnya.

Kenapa perlu hapuskan sistem A atau nombor 1 ini?

Cerita di medsos satu hal. Cerita dirumah atau di kampung pun satu hal jugak. Kadang-kadang pasal 'A' atau nombor 1 ni pun boleh jadi gaduh adik-beradik. Anak sipolan begitu, anak sipolan begini. Dapat pulak opah, nenek tokwan dan yang seangkatan dengannya memanaskan lagi keadaan. Bertabahlah kepada yang tak berapa nak 'A' tu kan.

Kasihan. Mak bapak boleh perang besar. Anak cucu yang jadi mangsa.

Kak Zana rasa dengan sistem 'pointer' ni boleh senyapkan opah-opah ni. Geng-geng opah nak membawang susah sikit lepas tu. Kalau A kan senang nak disebut.

'Anak si polan A dapat 8A. Anak sipolan B pulak tiap-tiap tahun dapat nombor 1.Anak sipolan C memang pandai. Rajin baca buku tak macam anak sipolan D.

Kalau dah tukar sistem, ceritanya jadi begini.

Cerita 1

"Anak si A dapat berapa SPMnya Kak Yah? tanya makcik Nen sebelah rumah pada makcik Yah.
"Entahle, Kak Yah pun tak tau berapa. Ade deme nyebut hari tu tapi entah tak reti pulak kak Yah nak nyebutnya. Tapi lulus le katenya".

Cerita 2

"Taktau la chek Kak Yam oi depa kata luluih, luluih la tu. chek tak tau nak habaq lagu mana. Chek tak reti nak sebut. ada depa sebut 'pointer' macam cakap orang putih ja Kak Yam. Takpa lah janji depa luluih". (Kes tak tau sebut CGPA 3.85)

Nampak kan. Siapa pun tak sebut dapat A ke, B ke C ke atau gagal sekalipun. Nak sebut 'pointer' pun boleh berbelit lidah.

Tapi perbualan macam ni untuk opah-opah zaman dulu la. Opah moden zaman sekarang ni bahaya. Depa lagi laju dari internet.

Kahkahkah.

Nama-nama yang disebut diatas adalah rekaan semata-mata. Tak pasai i kena saman pulak nanti.