Wednesday 28 November 2018

Sibuk mengalahkan menteri kaedahnya...

Penat sangat rasanya hari ini. Dari pagi keluar masuk rumah. Banyak perkara yang perlu dilakukan.

Selepas subuh siapkan dulu sarapan dirumah. Masak kotiaw goreng dan roti bakar letak planta bertemankan air teh O sahaja.

Teringat pulak anak yang seorang ni tak makan kotiaw goreng. Bergegas minta suami belikan roti canai 2-3 keping. Selesai masalah.

Sambil tu berfikir. Nak tulis apa hari ini. Semenjak kesihatan kurang memberangsangkan dalam seminggu ini rasa macam terbatas otak nak befikir jauh-jauh. Dengan matanya yang rabun tapi tetap degil untuk buat cermin mata.

Tak nak mengaku tua kisahnya. Mujurlah ada anak kecil yang berbaik hati tolong bacakan tulisan mama kalau ada salah ejaan. Takpelah, tunggu tahun depan azam baru pakai cermin mata.

Dari pukul 10 pagi keluar rumah konon nak mencari bahan. Adalah jugak muncul idea-idea tu. Sempat juga berposing di merata bangunan lama di Pekan Lama sambil mengimbau kenangan.

Bila dah sampai kerumah, baru teringat ada satu hal yang belum selesai. Niat dihati esok nak masak 'Chicken Chop' untuk keluarga. Lepas Zohor terpaksa keluar semula. Kami ke kedai bahan bakeri Wah Seng untuk membeli brown sos, daun bay, daun basil dan daun pasli. Kemudiannya nak cari ayam sejuk beku untuk dibuat 'chicken chop'. Cuma tak tahu dimana tempatnya.

Allah mudahkan urusan kami. Saja ringankan mulut bertanya tauke kedai Wah Seng ini.

"Ada jual maaa dekat dekat kita punya kedai. Wah Seng satu lagi" tauke kedai memberi jawapan

"Ohh, yang dekat Taman Dr tu ye. Nasib baik saya tanya you" balas Kak Zana

Tauke kedai mengangguk sambil tersenyum manis. Memang tak sombong orangnya. Kak Zana memang dah lama kenal dengan tauke kedai Wah Seng sejak dari zaman anak dara lagi. Masa mula-mula cari duit sampingan buat biskut raya.

Kami pun menuju ke destinasi seterusnya mencari ayam frozen. Masuk saja ke dalam kedai Wah Seng terpegun sungguh dibuatnya. Rupa-rupanya kedai ini lagi besar dan banyak barang-barangnya. Kata salah seorang pekerjanya, kebanyakan produk-produk yang ada, mereka bekalkan ke hotel-hotel di sekitar Ipoh ni.

Begitulah ceritanya.

Selesai membeli apa yang patut disitu kami meneruskan hajat untuk balik kerumah. Dalam perjalanan teringat pula apa yang nak dihidangkan buat keluarga untuk minum petang hari ini. Terus saja kami singgah di deretan kedai yang menjual pelbagai jenis kuih-muih berhampiran rumah. Kuih-kuih disitu sedap-sedap belaka.

Kak Zana beli serba sedikit kuih antaranya tepung talam, cucur badak, tepung gomak, serimuka, buah melaka dan juga apam balik. Sebahagiannya nak diberikan kepada anak-anak saudara yang tinggal berjiran. Seronok rasanya bila kita berbahagi rezeki kan.

Sambil membeli kuih tu terpandang pulak kedai menjual buah durian diseberang jalan. Tapi kata suami, tak payah belilah sebab tengok buahnya macam dah tak segar. Ikutkan sajalah lagipun takut jugak dalam keadaan kesihatan yang belum seratus peratus pulih. Nanti tak pasal-pasal diserang sakit kepala lagi.

Esok Kak Zana share resipi 'Chicken Chop' dengan sos lada hitam yang mabeles ye. Resepi keluarga.  Juga resepi yang Kak Zana semasa menjalankan perniagaan kafe dulu.