Monday 26 November 2018

Food Photography Tea Talk 2.0

Baru-baru ini Kak Zana berkesempatan untuk menghadiri kelas 'Food Photography & Styling' yang dianjurkan oleh Tuan Din Zainal seorang 'food photographer' yang berpengalaman. Kelas ini diadakan di kafe Biji Kopi yang terletak di Bangi Gateway.

Ini adalah kali yang ke-2 Kak Zana menghadiri kelas Tuan Din Zainal. Kali pertama adalah di Johor Bahru pada bulan September tahun lalu.

Demi minat yang mendalam dalam bidang fotografi ini terutamanya 'food photography' kelautan api juga sanggup Kak Zana renangi.

Cewah.

Belakang tabir

Antara props yang dgunakan


Kelas berlangsung selama lebih kurang 5 jam bermula dari 10 pagi dan berakhir pada 3 petang.

Kelas ini dihadiri oleh seramai 9 orang pencinta fotografi termasuk Kak Zana dan dibuat secara santai sahaja.

Di kelas kali ini, Kak Zana belajar dari asasnya iaitu susun atur makanan 'styling', props yang digunakan dan kedudukannya, latarbelakang yang sesuai sehingglah ke proses 'editing' yang menjadikan sesuatu gambar itu lebih cantik dan ada seninya.

Alhamdulillah. Banyak dapat  ilmu yang bermanfaat dari kelas ini.

Lepas ini kita tinjau-tinjau pula kelas di Jakarta.

Ayuh kita ke Jakarta. Agenda 3 dalam 1. Sambil belajar fotografi boleh juga masuk kelas memasak dan sambil-sambil boleh membeli-belah.

Raya pun dalam beberapa bulan saja lagi.

Kita ke Pasar Mayestik yok! Beli kain ela bikin baju raya.

Gambar sebelum

Selepas proses 'editing'

Dengan adanya kelas ini juga maka bertambahlah bilangan kawan-kawan Kak Zana dalam bidang fotografi dengan kepakaran yang berbeza. Alhamdulillah, Kak Zana dapat berkenalan dengan 2 orang pakar 'gambar jalanan'. Sudah cukup menyeronokkan bila mereka ini adalah golongan yang tidak kedekut ilmu. Saling membantu dan bertukar-tukar pendapat.

Semoga ukhwah ini berkekalan hendaknya.

Gambar asal

Selepas proses 'editing'

Tiada istilah 'terlambat' dalam menuntut ilmu.

Betul tak?