Tuesday 20 November 2018

Resepi Ayam Goreng Mamak


Jadi mak-mak ni ada waktunya boleh jadi sangat tertekan.

Nak tau sebab apa?

Sebab hari-hari memasak sampai suatu tahap dah tak tau nak masak apa untuk anak-anak dan suami. Lebih-lebih lagi dihari cuti tengah minggu begini.

Suami tanya isteri. Isteri pulak tanya suami. Pandang-pandang, jeling-jeling. Dah macam lirik lagu Allahyarham Tan Sri SM Salim & Dato' Siti Nurhaliza pulakkan.

'Pi mai pi mai dok tang tu jugak' orang Kedah cakap.

Samalah dengan orang yang tulis ni pun. Sudahnya goreng telur, hiriskan bawang merah dan cili padi. Goreng sekejap. Makan dengan kicap pun sedap.

Hari ni Kak Zana nak kongsi satu resepi istimewa Ayam Goreng Mamak atau nama lainnya Ayam Goreng 65 yang menjadi kegemaran kami sekeluarga. Biasa di restoran mamak memang ada ayam goreng ni. Cuma berbeza rasa dari satu restoran dengan restoran yang lain.

Kak Zana belajar resepi ni dari seorang cikgu memasak yang memang handal lah bab-bab masakan mamak ni. Tapi dah tak ingat nama cikgu tu.


Bahan-bahan:
1 ekor ayam (sederhana besar)
3 sudu tepung jagung + 3 sudu besar tepung gandum
1 1/2 sudu kecil gula
1 sudu besar cili serbuk
1 sudu besar rmpah kari daging
1 sudu kecil lada sulah
1/2 sudu teh garam (boleh tambah kalau kurang masin)

Bahan kisar
2-3 biji bawang besar
1 inci halia
3-4 ulas bawang putih
Sedikit pewarna merah dan kuning

Masukkan ayam kedalam bekas yang sesuai. Kemudian masukkan bahan-bahan yang telah dikisar. dan digaul rata. Seterusnya masukkan kesemua bahan lain. Gaul rata. Perapkan sekurang-kurangnya 1-2 jam. (Nak lagi sedap kena perap dalam 4jam)

Sedikit daun pandan dan cili kering untuk digunakan ketika proses menggoreng.

Minyak untuk menggoreng. (Minyak kena banyak ye, ala-ala deep-fry gitu)


Senang je kan.

Lupa pulak nak bagitau, daun pandan tu gunanya untuk letak dalam minyak menggoreng. Bagi wangi sikit. Jangan lupa kacau pulak ayam tu. Cili kering tu pulak dimasukkan sewaktu ayam tu dah hampir-hampir masak. Waktu dah nak angkat tu. Bila nak angkat, cedok sekali daun pandan dan cili kering tu.

Siap.

Selamat Mencuba