Friday 23 November 2018

Yeah...Nak balik kampung

Seawal 4 pagi Kak Zana dah bangun untuk siapakan tempahan roti jala dengan kari ayam.

Ikutkan hati memang dah tak nak ambil tempahan sebab terikat dengan tanggungjawab lain. Tapi bila fikirkan jiran yang menempah ni seorang yang baik hati dan sangat senang berurusan dengannya. Cakap saja berapa harga yang dikenakan, tak pernah sekalipun dia minta harga dikurangkan dan sebagainya.


Siap saja roti jala, terus Kak Zana hantarkan ke lobi supaya senang diambil oleh puan yang menempah nanti.

Selesai satu bab.

Hari ini juga diadakan Majlis Anugerah Kecemerlangan untuk pelajar SK St John 1. Anak Kak Zana si Ariff Azri ni dijemput hadir untuk menerima anugerah. Peliknya kami sendiri tak tau anugerah apa yang bakal diterimanya itu.

Kata guru kelasnya mungkin anugerah untuk Pengawas Pusat Sumber. Biar betul?

Disebabkan kesihatan Kak Zana yang masih belum pulih sepenuhnya, jadinya hanya suami saja  yang menghadiri majlis tersebut.

Rupanya dia menerima anugerah peningkatan prestasi bagi kelas 4 Excellant. Gitu. Tak sangka pulak kan.

Jadinya petang tadi, kami belanja makan Pizza. Cukuplah kan.

Dalam keadaan tak berapa sihat ni otak Kak Zana tetap ligat terfikir. Bila nak balik kampung? Cuti sekolah dah bermula. Hampir 2 bulan tak balik jenguk mak. Rindu pulak rasanya.

Kebetulan semalam di group whatsapp keluarga ada gambar mak menziarah kubur arwah bapak. Lagilah bertambah-tambah rindu pada mak.

Aturan Allah sangat cantik sebenarnya.

Bila diuji dengan kesakitan yang tidak reda-reda ini Kak Zana ambil keputusan untuk berehat seketika. Mungkin seminggu atau lebih. Yeah. Boleh balik kampung.

Lepas balik dari kampung baru kita fikir cara nak mula 'diet'. Rejim 'diet' bagaimana yang sesuai dengan Kak Zana.

Eat clean? No. Eat clean = makan sampai licin. Hahaha.

Diet Atkin? Tak boleh jugak. Menggigil. Dah cuba dulu.

Diet IF? Nampak macam menarik. Takpe, nanti kita cuba.

Ni lah masalahnya, bila treadmill kau buat tempat sangkut beg dan tuala. Kau beli oat konon nak buat 'overnight oat' sampai sekarang tak buat-buat lagi. Kau beli beras perang, tapi kau simpan buat perhiasan dalam oven.

Jadi macam mana nak sihat?