Thursday 22 November 2018

Resepi Spaghetti Beef Bolognese

Sempena cuti Sambutan Maulidul Rasul beberapa hari yang lalu, anak saudara Kak Zana beritahu nak singgah dirumah. Dia dengan isteri dan anak-anaknya. Sambil tu nak tempah pau sejuk beku katanya. Cikgu-cikgu disekolahnya yang menempah untuk bekalan anak-anak waktu cuti sekolah nanti.

Hari cuti umum biasanya memang Kak Zana agak malas sikit nak masak. Kalau boleh nak 'tapau' saja atau makan diluar. Jadi boleh fokus pada kerja-kerja lain.

Tapi tak sampai hati pulak bila fikirkan anak saudara datang dari jauh. Bukannya selalu.

Masak yang simple dan apa yang mereka suka makan. Anak saudara pun tak beritahu waktu yang tepat nak sampai dirumah Kak Zana. Katanya mungkin lewat petang.

Sudahnya pukul 8 malam baru mereka sampai. Biasalah janji melayu kan. Mujurlah Kak Zana tak masak yang berat-berat. Sekadar Spaghettti Beef Bolognese saja. Itu yang mudah dan cepat bagi Kak Zana. Anak-anak Kak Zana pun suka.

Jadinya hari ni Kak Zana nak share resepi Spaghetti Beef Bolognese. Resepi ni Kak Zana belajar dari baker terkenal Allahyarhamah Datin Pauziah atau lebih dikenali sebagai Kak Pau. (Kak Pau meninggal pada 12 November baru-baru ini)

Al-Fatihah untuk arwah.

Ni dia resepinya ye. Lepas ni boleh cuba terus. Insya'Allah sedap.



Bahan-bahan:
1 peket spaghetti (direbus-letak sedikit garam dan minyak zaitun)

1 biji bawang holland (dicincang halus)
5 ulas bawang putih (dicincang halus)
Sedikit lobak merah (dicincang halus)
Sedikit cendawan butang - dpotong kecil (tak letak pun tak apa)
1 tin tomato puri (kimball pun boleh)
1 tin kecil tomato paste (jenama SW atau Hunts)
5 biji buah tomato (dikelar kulitnya kemudian direbus - lenyekkan)
1/2 sudu kecil lada hitam (tumbuk kasar)
Sedikit garam
Sedikit gula (pilihan)
3 helai daun bay
2 sudu besar oregano
Sedikit minyak jagung atau minyak zaitun untuk menumis.
500g daging kisar
Parmesan cheese untuk tabur/hiasan



Cara-caranya:
Tumis bawang putih hingga kekuningan. Masukkan daging kisar. Kacau sehingga daging hancur. Masukkan lobak merah, bawang holland dan cendawan. Kacau sekejap. Kemudian masukkan tomato puree, tomato paste bersama dengan daun bay dan oregano. Tambahkan 1 gelas. Kacau rata. Masukkan lada hitam dan buah tomato yang telah direbus tadi. Biarkan mendidih. Tapi jangan sampai pecah minyak ye. Perasakan dengan garam. Kalau kuah agak pekat, boleh tambahkan air. Tambahkan gula untuk sedikit rasa manis. Kacau rata hingga mesra rasanya.

Siap.

Hidangkan denggan pinggan yang cantik. Deko cantik-cantik lepas tu buat photoshoot. Begitu.

Tips: Untuk spaghetti tak melekat, selepas direbus, gaulkan dengan sedikit minyak zaitun. Untuk merebus pula pastikan air mendidih terlebih dahulu baru masukkan spaghettti.