Wednesday 5 December 2018

Kenangan anak sulung berkhatan


Cuti hujung tahun.

Ramai ibu-bapa yang ambil peluang cuti panjang ini untuk lakukan pelbagai aktiviti dengan anak-anak. Salah satunya ialah khatankan anak.

Bila asyik lalu lalang di muka buku tentang majlis berkhatan yang diadakan apatah lagi dengan tularnya  beberapa video anak-anak yang ketakutan bila berhadapan dengan doktor. Macam-macam cara mereka lakukan untuk hilangkan ketakutan berdepan dengan doktor. Ada yang menyanyi dan membaca surah sekuat hati. Kelakar pun ada.

Membuatkan Kak Zana teringat kenangan anak sulung melalui proses berkhatan. Dulu anak sulung berkhatan sewaktu umurnya 8 tahun. Baru darjah 2 masa tu. Sebenarnya maknya yang lebih teruja nak khatankan anak. Anak sulunglah katakan.

Jadinya kami suami isteri sepakat untuk mengadakan majlis kenduri. Jemput saudara mara yang jauh dan dekat. Itu saja peluang yang ada untuk berjumpa adik beradik dan saudara mara yang jauh.

Anak sulung kami namanya Muhammad Daniel Asyraq. Sekarang dah 21 tahun umurnya. Daniel memang sedia maklum dan sudah bersetuju untuk dikhatan pada waktu itu. Jadi semua perancangan telah diaturkan dengan teliti. Kami mulakan dengan mendaftar nama Daniel untuk berkhatan di klinik Halim & Surgeri. Seterusnya barulah urusan majlis kenduri seperti sewa kanopi dan kerusi meja, makanan dan cenderahati untuk tetamu-tetamu yang datang. Kumpulan Marhaban juga tidak dilupakan.

Seronoknya waktu itu. 

Ramai ahli keluarga dan saudara-mara dapat berkumpul dan bersetuju untuk bergotong-royong memasak juadah untuk tetamu yang datang. Pelbagai menu disediakan.

Selesai majlis.

Esoknya pula adalah hari yang mendebarkan buat Daniel. Ditemani oleh atok dan nenek saudara, pakcik dan makcik ke klinik. Seawal pagi kami sudah bersedia untuk menemani Daniel.

Bila dingatkan kembali, nak ketawa sendiri pun ada.

Mana taknya. Berkhatannye seorang saja. Bodyguard lagi ramai.

Dalam hati Kak Zana  berterusan berdoa agar dipermudahkan segala urusan.

Tiba-tiba pulak Daniel beritahu ayahnya nak tukar giliran padahal gilirannya dah hampir. Dah dibius pun.

.Panik kami sekejap. Mujur ramai yang memujuk. Selesailah bab tukar giliran tu.

Ingatkan dah berakhirlah drama sandiwara tu. Selesai berkhatan pulanglah kami semua kerumah. Tak sampai 30 minit pun. Drama baru muncul.

Daniel tiba-tiba menangis. Terpekik terlolong. Satu Kampung Baru boleh dengar. 

"Sakit, sakit...ni mamalah punya pasal ni. Suruh sunat cepat-cepat"

Kak Zana rasa macam nak lari menyorok belakang pintu.

Dalam hati cakap "habislah aku kena marah pulak lepas ni".

Habis semua nenek, atok, pakcik dan makcik juga sepupu sepapat mententeramkan Daniel. Nenek saudara pujuk sambil suapkan makanan. Ayahnya pulak mengumpan katanya

"Petang ni ayah belikan PS2 ye".

Terus hilang tangisannya. Bersedia untuk diberikan ubat tahan sakit. Kemudian terus tertidur. Kebetulan pulak saudara-mara dan tetamu ramai yang menyumbang wang ringgit. Mencecah 1k jugaklah masa tu. Duit itulah yang digunakan untuk beli PS2.

Rupa-rupanya, melalui pengalaman berkhatan anak yang kedua tahun lepas, sepatutnya sebaik sahaja sampai dirumah terus diberikan makan kemudian makan ubat tahan sakit. melebihi dos supaya tak rasa sakit dan boleh tidur dengan lena.

Itu lah kisahnya. Ye lah. Pengalaman pertama kan waktu tu.

Teringat zaman abang-abang berkhatan dulu dengan Tok Mudim. Tanpa bius. Tapi tengok mereka rileks je. Belum lagi dengan kisah mereka ditakutkan dengan kepercayaan karut.

Ajaran sesat. Hahaha.