Saturday 15 December 2018

Selagi mampu...

Assalamualaikum.

Setibanya Kak Zana dari Kuala Lumpur hari Rabu lepas, hati terus terpempan melihatkan emak terbaring lesu dikatil usang. Katil yang suatu ketika dulu pernah menjadi tempat tidur rwah bapak.

Allahualbar.

Luluh hati melihatkan emak sebegitu.

Sewaktu mennggalkan emak dua minggu lepas, kesihatan emak dalam keadaan baik-baik sahaja. Tak sangka pulak tiba-tiba mak sakit. Mak cakap dah beberapa hari badan mak lemah. Mak hanya mampu terbaring sahaja. Mujur ada adik bongsu dan keluarganya yang balik bercuti.

Adik mengajak mak ke klinik. Mak menolak. "Tak payahlah pergi klinik, nanti mak baiklah" itu yang mak cakap pada adik.

Kak Zana risau sangat. Fikirkan nanti bila kami semua dah balik ke rumah masing-masing. Macam mana dengan mak. Memang mak ada yang menjaganya. Iaitu abang kak Zana yang tidak berkeluarga. Tapi kesihatan abang pun adakalanya terganggu.

Hari ini Kak Zana masih di Ipoh. Esok lusa dah nak balik ke Kuala Lumpur.  Mak pulak tak nak tinggal dengan anak-anak.

Semalam Kak Zana paksa jugak mak ke klinik. Agaknya dengan anak perempuan mak lain sikit. Sekali jer Kak Zana cakap terus mak setuju nak pergi klinik.

Terus Kak Zana bawa mak ke klinik Cheah & Lim di Pekan. Klnik yang telah beroperasi berpuluh tahun. Tidak menunggu lama di klinik sebab pesakit pun tidak ramai.

Alhamdulillah doktor yang bertugas nampaknya doktor yang punyai pengalaman yang luas, Kak Zana meenceritakan serba sedikit tentang sakit mak kepada doktor. Sebenarnya mak menghidapi penyakit Hypothyroid dan juga darah tinggi. Semalam doktor tidak memberikan apa-apa ubat kepada mak dan menyuruh kami bawa mak berjumpa kembali dengan doktor di klinik kerajaan, Doktor khuatir kalau ubat yang mak makan sudah berlebihan.

Dan apa yang bagusnya tentang doktor ini adalah beliau tidak mengambil sebarang bayaran dari kami.

"Kak, doktor ni memang tak ambil bayaran dari orang-orang tua macam mak akan ni" kata salah seorang pekerja klnik setelah berkali-kali Kak Zana bertanya inginkan kepastian.

Sekali lagi Kak Zana tersentak. Masih ada orang yang baik budi seperti Dr Tan ini. Walaupun berbeza agama niat yang baik menyatukan kita sebagai rakyat Malaysia.

Allahu.

Dalam perjalanan pulang ke rumah Kak Zana singgah sebentar di Farmasi Manjoi untuk belikan supplement buat mak dan Kak Zana sendiri.

Biasalah Kak Zana dengan asid folik dan Vitamin B berpisah tiada.

Kak Zana belikan Vitamin C + B untuk mak.supaya dapat memberikan mak tenaga. Kita berusaha selagi boleh. Moga mak kembali sihat.

Rezeki kami agaknya. Semalam berjumpa orang yang baik-baik belaka. Tuan punya farmasi sedekahkan roti canai untuk setiap pelanggannya. Dapat pulak cabutan bertuah.

Melihat kebaikan membuatkan kita ingin terus melakukan kebaikan tanpa henti.

Alhamdulillah.