Wednesday 14 November 2018

'SHAZANA'PAU' dekat dihati

Bahagian 2

Hari demi hari produk pau seju beku semakin mendapat tempat dihati masyarakat. Ramai yang mengenali produk pau sejuk beku ini melalui "word of mouth marketing". Kami masih tidak menggunakan sebarang strategi pemasaran yang memerlukan perbelanjaan yang banyak.

Dengan sedikit keuntungan yang diperolehi, Kak Zana berusaha untuk mengumpul asset perniagaan. Dari satu mesin penguli bertambah menjadi tiga. Freezer juga ditambah bagi memudahkan kerja-kerja menyimpan beratus-ratus peket pau sejuk beku. Beberapa alatan lain juga digunakan untuk mempercepatkan proses penghasilan pau. Dengan segala usaha pekerja-pekerja yang sangat berdedikasi urusan perniagaan Kak Zana berjalan dengan lancar. Pada waktu itu perniagaan masih dijalankan dirumah.

Terima kasih juga buat TEKUN dan kakitangannya yang telah banyak membantu.

Bantuan dari TEKUN amat besar impaknya pada perniagaan Kak Zana. Perniagaan yang pada mulanya berkembang dengan cara 'word of mouth marketing' kemudiannya mendapat liputan di suratkhabar Utusan Malaysia di ruang TEKUN bersama Utusan pada tahun 2003.

Agak gementar saat diwawancara oleh seorang wartawan Utusan. Seorang anak muda kacak bergaya. Muhamad Arif Nizam bin Abdullah namanya bersama dengan jurugambar Norazlina binti Jaafar.

Detik itu memang tidak boleh dilupakan.

Saat berita tentang perniagaan pau sejuk beku ini terpampang di suratkhabar, pekerja-pekerja Kak Zana menjadi teramat sibuk dengan panggilan telefon yang bertalu-talu untuk bertanyakan tentang produk kami. Pada waktu itu Kak Zana berada di Jakarta sedang bercuti bersama keluarga. Patutlah handphone Kak Zana pun asyik berbunyi saja. Setelah diberitahu oleh salah seorang pekerja Kak Zana, barulah kami tahu keadaan yang sebenar.

Bermulalah episod yang sangat mencabar untuk Kak Zana dan pekerja-pekerja. Pada waktu itu kami hampir-hampir tidak dapat memenuhi permintaan pelanggan yang meningkat secara mendadak. Penghasilan kami dalam sehari sebelum itu adalah sebanyak 2000 biji dengan penggunaan 75kg tepung. Kami terpaksa meningkatkan pengeluaran sehingga mencapai 4000 biji sehari.

Aduh! Letih tapi sangat berbaloi. Kami bekerja dengan perasaan gembira.

Tapi Kak Zana amat bersyukur dengan adanya pekerja-pekerja yang sangat memahami. Ada waktunya kami terpaksa bekerja lebih masa untuk menampung permintaan yang semakin meningkat.

Kesibukan ini berpanjangan sehinggalah Kak Zana membuat keputusan untuk memindahkan operasi perniagaan ini ke premis yang lebih sesuai. Ruang yang kecil dan terhad ini agak membataskan usaha kami untuk mengembangkan lagi perniagaan.

Jadi pindah premis atau tidak?

Bersambung di bahagian 3.

Saat penuh dengan cabaran dan dugaan.

Jiwa kena kental beb!